استاندارد تراول کابل آسانسور چیست؟

استاندارد تراول کابل آسانسور چیست؟

استاندارد تراول کابل آسانسور چیست؟

مرجع اصلی استاندارد تراول کابل آسانسور در دنیا IEC60227

 (IEC: International Electrotechnical Commission) می باشد.

IEC یک موسسه استاندارد غیر انتفاعی و غیر دولتی است که استاندارد های بین المللی کلیه فن آوری های مرتبط با الکترونیک و الکتریسیته را تهیه و منتشر می کند.
استاندارد تراول کابل آسانسور در ایران با نام ISIRI607-6 و با عنوان “سیم و کابل با عایق و روکش پلی وینیل کلراید با ولتاژ اسمی تا و خود 750/450 ولت – قسمت ششم کابل های بالابر و کابل های اتصالات متحرک” شناخته می شود.
استاندارد ISIRI607-6 برای اولین بار در سال 1351 تهیه شده و آخرین بار در سال 86 مورد تجدد نظر قرار گرفته و تصویب شد، لازم به ذکر است استاندارد ISIRI607-6 ترجمه استاندارد IEC60227 می باشد.

با اینکه در کشور ما برای تراول کابل آسانسور، استاندارد تدوین شده است ولی متاسفانه به دلایل گوناگون تراول کابل های غیر استاندارد و غیر ایمن به وفور تولید و روانه بازار می شود، از جمله این دلایل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- اجباری نبودن استاندارد تراول کابل و همچنین نبود نظارت کافی از سوی نهادهای زیربط
2- سودجویی برخی تولیدکنندگان یا توزیع کنندگان و عدم پایبندی اخلاقی و حرفه ای آنها به موازین استاندارد
3- عدم آگاهی مصرف کنندگان در تشخیص تراول کابل استاندارد از نمونه های بی کیفیت

به هر حال همواره تراول کابل غیر استاندارد در آسانسور ها زیان های مالی و حتی جانی را به ویژه به ساکنین ساختمان ها وارد می کند.
از این رو شرکت آسمان تجارت جم به عنوان تولید کننده تراول کابل فرستا علاوه بر تولید کالای استاندارد و ایمن، تلاش می کند تا با آموزش و اطلاع رسانی از روشهای گوناگون، فرهنگ شناخت و خرید تراول کابل استاندارد و با کیفیت را گسترش دهد.

1- هادی Conductor:
هادی تراول کابل باید حتما از مس آنیل شده با سطح مقطع نامی حداقل 0.75mm2 باشد. استفاده از هادی آلومینیومی یا آلومینیوم روکش مس (CCA=Copper Clad Aluminium) در تراول کابل آسانسور ممنوع بوده و به طور کلی استفاده از هادی آلومینیومی در هر نوع سیم و کابل با سطح مقطع کمتر از  10mm2 مجاز نمی باشد.
برای تشخیص استاندراد بودن هادی تراول کابل، راهنمای خرید تراول کابل آسانسور (روش تشخیص استاندارد بودن تراول کابل آسانسور)  را بخوانید.

2- عایق Insulator:
عایق باید از پلی وینیل کلراید (PVC) نوع D با قطر حداقل 0.6mm و مقاومت الکتریکی حداقل 11000 اهم برکیلومتر باشد.

3- روکش Sheath
روکش باید از پلی وینیل کلراید (PVC) نوع ST5 بوده و باید طوری به کار رود که ایجاد حفره ننموده و به عایق نچسبد ابعاد نامی روکش باید مطابق جدول زیر باشد:

سطح مقطع نامی هادی مس

mm2

مقدار نامی  e1

mm

مقدار نامی  e2

mm

مقدار نامی  e3

mm

0.75

1

0.9

1.5

لازم به ذکر است تفاوت ابعادe1 وe2و e3 به کار رفته در یک تراول کابل نباید از 0.2mm  به علاوه 20% مقدار نامی در جدول بالا بیشتر شود.

 

5

6

9

12

16

18

20

24

تعداد رشته(هادی)

2+1+2

2*3

3*3

3*4

4*4

4+5+5+4

5*4

6*4

دسته بندی

ما در شرکت آسمان تجارت جم علاوه برتولید تراول کابل فرستا، به عنوان محصولی با کیفیت و ماندگار همواره تلاش می کنیم تا با اطلاع رسانی و افزایش دانش و مهارت مشتریان، آنان را در انتخاب و خرید تراول کابل آسانسور ایمن و استاندارد همراهی کنیم.

اشتراک بگذارید:
برچسب ها :

آخرین مطالب

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.